Őszi sütőtökös pite
2018. november 22. írta: pndkitchenstories

Őszi sütőtökös pite

Ha lehullnak az első falevelek, az számomra egyenlő a sütőtök szezon kezdetével. Hálistennek ez egy egészen hosszú időszak, és a felhasználási módok tárháza is végtelen. Lehet bőven kísérletezni.

Ezt a pite receptet Jamie Oliver receptjei között találtam, de pár dologban átdolgoztam a saját ízlésem szerint.

A legjobb benne, hogy könnyen formálható, és diétás verzióban is készíthető (ez is ugyanolyan mennyei!)

Amire érdemes figyelni, hogy a sütőtökök édessége nagyon változó, így a receptben megadott cukor mennyisége nem feltétlenül követendő. Mindig kóstoljuk meg a tököt, mert ha egy édesebb darabot kapunk, nem is biztos, hogy nagyon tovább kell fokozni az édes ízt.

img_4442.JPG

Hozzávalók:

Pite tészta:

  • 25 dkg liszt (én a Nagyi Süteménylisztek közül a kifejezetten omlós tésztákhoz való keverékét szoktam pitéknél használni, ha pedig alakbarát verziót szeretnénk, akkor valami alternatív lisztet használjunk. Nálam a zabpehelyliszt vált be keverve,vagy tisztán is, csak jól átszitálva. Akár mandulaliszt is keverhető hozzá, vagy valamilyen szénhidrát-csökkentett lisztkeverék is.)
  • 125 g hideg vaj (legutóbb sós vajat használtam hozzá, és kifejezetten javaslom!)
  • 1 nagyobb tojás
  • 5 dkg porcukor (porított édesítő is lehet)
  • egy kevés reszelt narancshéj
  • kevés fahéj (őrölt)
  • 1-2 kanál víz a tészta összeállításához
  • 1 csepp vanília aroma
  • 1 csipet só (ha sós vajjal dolgozunk, akkor ez elmarad)

 

A krémhez:

  • 1 közepes méretű sütőtök
  • 0,5l tej (én mandula tejet szoktam használni, de sima tehéntej is jó)
  • 2 nagy tojás
  • édesítéshez ízlés szerint cukor, édesítőszer vagy méz (én mézet szoktam használni)
  • Bourbon vanília kivonat
  • fahéj
  • gyömbér
  • mézeskalács fűszerkeverék

 

Elkészítés:

Először a tököt meg kell sütnünk. Ez akár előző nap is történhet. Kettévágjuk a tököt, kimagozzuk. Én be szoktam irdalni (ennek később van jelentősége). Bedobom a sütőbe 200 fokon hőlégkeverésen jól megsütöm. Amikor már úgy látom, hogy majdnem jó, kiveszem és adok neki vajat. Jól beledörzsölöm, hogy az irdalásokon keresztül minden részébe eljusson, valamint mézet is csurgatok a tetejére és egy pici fahéjjal megszórom. Így még egy 5-6 percig tovább sütöm.

Hagyom kihűlni a sütőtököt, majd kikanalazom a pépet egy tálba és hozzáadom a tejet a tojásokat és a fűszereket és botmixerrel összeturmixolom. Elképzelhető, hogy kell még hozzá tejet adni, vagy ha kisebb a tök, akkor sok ez a fél liter, így a tejet adagoljuk fokozatosan és nézzük meg, hogy mennyit tud felvenni. Egy szósz sűrűségű krémet kell, hogy kapjunk. Ne legyen túl folyós!

Majd a pite tésztáját készítjük el.

Ez egy egyszerű omlós tészta. Fontos, hogy a vaj jég hideg legyen. Akár a fagyasztóba is betehetjük előtte. Könnyebb lesz vele dolgozni. Tipp: én ilyenkor mindig jéghideg vízzel szoktam kezet mosni, így a kezem is lehűl.

A lisztet, a porcukrot és a fahéjat egy tálban összekeverjük. Felkockázzuk a hideg vajat és a hideg kezünkkel a lisztes keverékkel összemorzsoljuk. Gyorsan kell dolgozni, és egyneművé kell válnia a vajnak a liszttel. Morzsa állagot kapunk. ezt követően hozzáadjuk a tojást egy csipet sót (ha nem sós vajat használtunk) a reszelt narancshéjat, a vanília aromát és 1-2 kanál vizet. Én ezt már robotgépem gyúró karjával dolgoztatom össze, de kézzel is tökéletes.

Ne gyúrjuk túl sokáig, nem akarjuk, hogy egy gumis valamit kapjunk. Addig kell csak gyúrni, amíg el nem válik a tészta a tál falától. (Ha valami nem stimmel, túl száraz vagy épp túl nedves lett tudjuk korrigálni liszttel vagy épp vízzel)

Lefóliázzuk és kb. fél órára eltesszük a hűtőbe pihentetni.

Kivajazunk és kilisztezünk egy piteformát. Lisztezett deszkán kinyújtjuk a tésztánkat kör alakúra és beleigazgatjuk a formába. Ha túlnyúlik a formán, akkor a széleket levágjuk. Jól belenyomkodjuk a formába (az oldalfalához is)

Villával megszurkáljuk, hogy sütés közben ne puklisodjon fel a tészta.

180 °C-ra előmelegített sütőben 10-15 percig elősütjük a tésztánkat. Érdemes figyelni, azért írtam ilyen tág időintervallumot, mert sütője válogatja. Alul-felül sütésnél kell a 15 perc is, hőlégkeverésen kb 10 perc is elég.

Kivesszük az elősütött tésztát és teljesen kihűtjük. Elővesszük az előzetesen már elkészített krémünket és rákanalazzuk a tészta tetejére, elegyengetjük. Nekem mindig szokott maradni tésztám, amiből díszítést szoktam csinálni a tetejére. Itt most épp csillag formákat vágtam ki. Ez elmaradhat, de ha van türelmünk meg kedvünk, akkor érdemes kísérletezni a díszítéssel.

Visszatesszük a sütőbe és 160°C-on készre sütöm kb. 30 perc alatt.

A kész pitét ki kell hűteni, akkor fog a krém teljesen megszilárdulni. Amikor kivesszük a sütőből még picit remegős lesz/vagy lehet de ez nem probléma, sőt!

Délutáni kávé mellé, vagy egy hűvös reggelen reggeliként is tökéletes. Én legalábbis nem tudom megunni.

Jamie receptjében főzi a tököt a krémhez, de ha javasolhatom mindenképp szánjatok rá időt és süssétek meg, sokkal sokkal finomabb a végeredmény!

Kiegészíthető egy jó kis mascarpone krémmel vagy vanília fagylalttal.

img_4444.jpg

img_3583.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pndkitchenstories.blog.hu/api/trackback/id/tr2514386556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása