Fahéjas-szilvás Galette
2015. szeptember 20. írta: pndkitchenstories

Fahéjas-szilvás Galette

Egyre inkább érzem, hogy elért minket az ősz. Teljesen őszi hangulatba is kerültem, ami az ételeken is meglátszik. Az egyik kedvencem ilyenkor a fahéj. Előszeretettem használom. Az alma, körte vagy szilva és a fahéj kombinációkat én mindig valahogy a hideg estékkel párosítom. Télen majd jöhet az alma, de addig amíg van friss szilva használjuk ki, és süssünk szilvával. 

Én a múlt héten szilvalekvárt főztem (méghozzá fahéjas szilvalekvárt xilittel), ezt fel is használtam a Galette készítésénél. :)

A Galette egy klasszikus francia piteféle, nagyon népszerű, ami nem is csoda, hiszen a lehetőségek tárháza végtelen. Lehet sós és édes is, szinte bármivel ízesíthetjük, egyetlen dologra kell nagyon figyelni, hogy a töltelékünk ne legyen túl folyós, nedves, hogy ne áztassa át a tésztánkat. Tehát ha magas víztartalmú gyümölcsökkel, zöldségekkel dolgozunk, erre figyeljünk oda. Csepegtessük le előtte, vagy forgassuk össze egy kevés keményítővel pl. 

image_1.jpeg

Hozzávalók: 

  • 22 dkg liszt
  • 10 dkg vaj
  • 1 db tojás
  • 1 csipetnyi só
  • kb fél dl víz
  • 1 evőkanál porcukor (sós tészta esetén ez elhagyható)

 

A fahéjas-szilvás töltelékhez:

  • kb 10 szem szilva (a gyümölcs méretétől függően, én aprószeművel dolgoztam)
  • fahéj
  • 1 evőkanál cukor (vagy méz, vagy édesítőszer. én xilittel dolgoztam)
  • fél citrom reszelt héja
  • 1 tk vanília aroma
  • 1 nagy kanál szilvalekvár 

+ 1 tojás a kenéshez

 

Elkészítés:

A tészta egy linzertészta, itt fontos, hogy gyorsan dolgozzunk és minden hideg legyen. Ettől lesz a tésztánk extra omlós. 

Kimérjük egy edénybe a lisztet, hozzáadjuk a cukrot, a sót és a vajat. A vajat felkockázzuk, és jó, ha előtte pár percre a fagyasztóba bedobjuk, hogy tényleg jó hideg legyen. 

Ha kézzel dolgozunk, jég hideg vízzel hűtsük le a kezünket és addig morzsoljuk a vajat a liszttel, amíg egy egynemű morzsát nem kapunk. Aki pedig géppel dolgozik, az a keverőkarral tegye meg ugyanezt, gyorsan a legmagasabb fokozaton.

Ezután adjuk hozzá a tojást és a vizet és gyors mozdulatokkal gyúrjuk tésztává. Nem kell túlgyúrni, ha már elválik az edény falától, és nem ragad a kezünkhöz, akkor jó. 

Tegyük fóliába, és rakjuk be a hűtőbe egy órára pihenni.

Addig vágjuk össze a szilvákat. Én cikkekre vágtam, mert így esztétikusabban lehet elhelyezni a tésztán, de ha ez nem mérvadó, akkor apróra is lehet őket vágni. Hozzáadjuk a cukrot, a citromhéjat, pár csepp citromelvet, a vaníliaaromát, fahéjat és a lekvárt. Jól összeforgatjuk és ezt is a hűtőbe tesszük. Figyeljünk oda, hogy ha túl érett lenne a szilva, vagy folyós a lekvár, akkor egy kanálka lisztet vagy keményítőt is adjunk hozzá, hogy nem folyjon szét a töltelékünk. 

A tésztát kilisztezett munkalapon kör alakúra nyújtjuk (kb 30 cm átmérőjűre) majd rápakolgatjuk a szilvákat. Figyelve arra, hogy a széleken 4-5 centit szabadon hagyjunk, mert azt hajtjuk majd fel. Én a szilvákat spirálisan helyeztem a tésztára és úgy hajtottam rá a széleket. 

image_2.jpeg


Sütőpapírral bélelt tepsire helyezzük, megkenjük a tésztát tojással, majd mehet be a sütőbe. 190 fokra előmelegített sütőben kb 40 percig sütjük. 

 Vasárnapi ebédek remek desszertje lehet, de egy délutáni kávé mellé is kitűnő. A lisztből választhatunk teljes kiőrlésűt is, pl. rozslisztet, tönkölylisztet és a cukor is helyettesíthető, vagy akár el is hagyható. Így egyből egy egészségesebb finomságot varázsoltunk. (következőleg én is az egészségesebb verziót fogom kipróbálni)

PND

image.jpeg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pndkitchenstories.blog.hu/api/trackback/id/tr497802806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vidékigyerek 2015.09.21. 07:54:32

Szerintem cseréld le a képeket az ide valókra ... ;)

hali69 2015.09.21. 08:22:03

A képen melyik a szilva? :)

pndkitchenstories 2015.09.21. 08:58:12

@vidékigyerek: elnézést! az index hibája. Ha a blogomról nyitod meg a receptet, ott jól mutatja! Nem értem ez hogy történhetett. Próbálom kijavítani.
Köszönöm, hogy szóltál!

pndkitchenstories 2015.09.21. 09:06:20

@hali69: Kérlek a blogomat nyisd meg, ne az index2 felületét. Már szóltam az ügyben, remélem javítják. A blogon rendesen a receptemhez tartozó képek vannak fent.
süti beállítások módosítása