Hamis risotto az ősz legjavával
2015. október 05. írta: pndkitchenstories

Hamis risotto az ősz legjavával

A címben a hamis szócska a bulgurra utal. Régóta használom már ezt az alapanyagot, és nagyon szeretem, mert változatosan lehet vele főzni, ezerféleképpen variálható. Többek között risotto is készíthető belőle. 

Az alap bulgur-risotto ugyanolyan módon készül, mint az eredeti társa. Hiszen a bulgur úgy viselkedik, mint a rizs. Szépen megszívja magát, és elérhető az a krémes, "főzelékszerű" állag, amit a jó risottotól elvárunk. 

Ennél a receptnél jó, ha a nagyobb szemű bulgurt használjuk, azzal ugyanis könnyebb elérni a kívánt állagot.

Gyorsan készen van, hiszen a bulgur egyik pozitív tulajdonsága, hogy viszonylag hamar megpuhul. És az egészség is mellette szól. Magas a rosttartalma, sok vitamint és ásványi anyagot tartalmaz és még a glikémiás indexe is alacsonyabb, mint a rizsé, így diétázók is ehetik bátran. (csak a vajjal bánjanak csínján) 

 image_8.jpeg

Hozzávalók: (az alap risottohoz)

  • bulgur (2-3 marék)
  • 20g vaj
  • fél fej vöröshagyma
  • 1-2 gerezd fokhagyma
  • parmezán
  • 1 dl száraz fehérbor
  • hús/zöldség alaplé kb.1 liter
  • kevéske tejszín (ez elhagyható, én nem szoktam, de van, aki tesz bele)

+

  • sütőtök
  • cékla
  • répa
  • alma
  • szőlő
  • póréhagyma
  • csirkemell
  • petrezselyem
  • bors

 

A mennyiségek elég viszonylagosak, én körülbelül ennyit szoktam egyszerre csinálni, ez egy jó 2-3 adag. 

Mivel ez most egy sütőtök risotto, így én az alap risottohoz is tettem sütőtököt. Ehhez pedig, néhány szelet sütőtököt sóval, borssal, kevés olívával meglocsolva megsütöttem, majd egy kanálka tejszínnel pürésítettem. 

A zöldségeket/gyümölcsöket illetve a csirkemellet (apró kockákra vágva) pedig egy külön serpenyőben meggrilleztem, szintén egy kevés olíván. A gyümölcsöket a végén adtam hozzá, mivel az alma nagyon hamar összeesik, a szőlőnél pedig szerettem volna, ha megmarad a roppanós állag. Természetesen a lehetőségek tárháza végtelen, a hozzávalókat kedvünk szerint variálhatjuk. Nekem nagyon tetszik ez az izgalmas ízkombináció, a sokféle őszi hozzávalóval, de ugyanolyan jó megoldásnak tartom, ha csak egy zöldséget emelünk ki és azzal készül a risotto. Például a sütőtök vagy a cékla. De mindenképpen jó, ha nem csak püré formájában van jelen az adott zöldség,hanem harapható darabok is felfedezhetőek. 

Az alaphoz olíván (vagy vajon) üvegesre pároljuk a hagymát, majd rádobjuk a fokhagymát, átforgatjuk és mehet rá a bulgur. 1-2 percig ezt is pirítjuk, majd pedig felöntjük a borral. (Megoszlanak a vélemények, van aki a bort a végén adja hozzá, van aki pedig ezzel kezdi, én is így szoktam általában. Ha szeretném, hogy jobban domináljon a bor íze, akkor még egy keveset öntök hozzá az utolsó fázisban)

Ha teljesen megszívta magát a bulgur a borral, akkor jöhet az alaplé. Mindig csak annyit öntsünk hozzá, ami épp ellepi. Fokozatosan adjuk hozzá a folyadékot. Ha már közelít a puha állaghoz, akkor adjuk hozzá a vajat, forgassuk vele át jól. Illetve ezen a ponton jöhet a tejszín akinek ez így nem lenne elég krémes, illetve ebben az esetben a sütőtökpüré (itt fölösleges a plusz tejszín). Valamint a parmezán. Nem kell sajnálni, egy maréknyi bőven mehet bele (aki sokallja a parmezán árát, jó megoldás lehet az előre csomagolt parmezán jellegű reszelt sajt is, olcsó és ha nem is ugyanaz, de hasonlóan finom lesz vele az ételünk). 
Ha ekkor esetleg még nem elég puha a bulgur, akkor lefedve hagyjuk párolódni pár percig. Azalatt jól megszívja magát. Illetve sózzuk, borsozzuk, adjunk hozzá még bort ha szükséges. 

Ha egy zöldségből készül, vagy egyféle hússal, akkor én az utolsó fázisban összekeverném a kettőt. De ha koktélrákkal, vagy valami gyorsan elkészülő alapanyaggal dolgozunk, akkor azt nem is kell külön elkészíteni, hanem egyből mehet a risottoba, és pár percig még a tűzhelyen hagyva el is készül egyben az egész. 

Tálaljuk petrezselyemmel és parmezán forgácsokkal vagy reszelt parmezánnal. 

PND

A bejegyzés trackback címe:

https://pndkitchenstories.blog.hu/api/trackback/id/tr547889384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása